Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

torsdag, september 28, 2006

Och så det obligatoriska Första Riktiga Inlägget:

Efter att fått nobben av Blogger på namnet Jensjens har jag vankat av och an i lägenheten. Vad döper man sin blog till? Skulle den handla om något speciellt, typ Dr. Phil, kunde man ju döpt den efter honom. Phil. Men nu ska den ju inte handla om något. Jag är inte något. Jag är någon. Och eftersom jag inte tror på någon essens, något one true self, något Jag med stor bokstav, så är Jag helt enkelt de saker och människor jag tycker om. Eller inte tycker om. Eller ignorerar.

Jag hade gärna döpt bloggen till Satan Stole my Teddybear. Det låter så fasansfullt tufft. Men det namnet är redan taget av en sida som recenserar musik. Jag hade med andra ord stulit namnet. Istället har jag döpt bloggen Blåskägg. Det är också stulet. Enligt samhället är det fult att stjäla, men jag tror på tjyvens konst. Hur ska man annars kunna lära sig något i världen? Eller för den delen vara något i världen? Om allt bara utgick från en själv skulle man ju bara vara en liten lort, som Jonathan Lejonhjärta säger. Ja, i alla fall ordet "lort", det säger Jonathan. Jag ska börja använda det ordet mer. Alltså: Inget one true self som de alltid snackar om i hollywood, vårt identitetsskapande är en process. Den processen skulle tvärdö utan stöld.

Så egentligen har jag redan nu börjat min blog med att ljuga er rakt upp i anskitet. Jag valde inte bort Satan Stole my Teddybear för att det skulle varit stöld. Jag valde bort Satan Stole my Teddybear för att det låter för tufft. Blåskägg är mer anspråkslöst.

2 kommentarer:

  • Klockan 1/10/06 21:26 , Anonymous Anonym sa...

    Jag förmodar att du snott Blåskägg från Kurt Vonneguts roman och inte från en av Charles Perraults sagor. Riddar Blåskägg dödar sina sex första hustrur, men dräps själv av den sjundes bröder.

     
  • Klockan 1/10/06 22:40 , Blogger blaskagg sa...

    Vonnegut lär ha snott namnet från Perrault som i sin tur snott det från en vandringssägen. Tjyvteorin stämmer.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida