Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

torsdag, oktober 18, 2007

Hemåt

Darth Vaders mamma går förbi på perrongen. Hon sätter sig på ett tåg mot Skarpnäck. Jag står kvar utanför och stirrar alldeles för mycket. Alldeles för mycket. Hon ser obekväm ut. Det smittar av sig på mig. Mitt tåg kommer och jag tittar obekvämt ned i boken medan en fullgubbe skrattar framför mig och en till vänster om mig. Här kan du sitta säger en av dem till någon. Här, välkommen till verkligheten, damen. Damen sätter sig, är inte alls obekväm. Det smittar i sin tur. De är rätt trevliga ändå, fullgubbarna. Drar paralleller till reklamen där en ung kille får sittplats av en tant. Eller något. Skrattar igen. Jag kan fortfarande bara titta i boken, inte läsa. Men jag trivs. Vid Gullmarsplan byts de ut mot två runttrettiotjejer. Den ena berättar om sitt barn som varit på Heron City med morfar och druckit iscola. Hon säger verkligen iscola. Jag blir obekväm igen, kan inte sluta lyssna. Morfar skadade sig när han var i trettioårsåldern. Har varit sjukpensionär sen dess. Det gällde att inte röka för nära hemmet. Han var ju alltid där. Och nu kan han ha mysdagar med lillan på Heron City, hon kom förresten hem med fläskläpp igår. Oj då säger hon utan barn.

2 kommentarer:

  • Klockan 22/10/07 08:50 , Anonymous Anonym sa...

    Jag pnskar att jag visste hur VAders mamma ens så ut. Men nu kna jag iaf tänka mig :)
    Sanna

     
  • Klockan 22/10/07 16:59 , Anonymous Anonym sa...

    jag undrar fortfarande (appropå ingeting) vad en plafond är? du skrev det som kommentar för ett tag sedan på min blogg, har glömt bort att fråga! :) så nu frågar jag, vad är det? :P bloggen uppdaterad förrsten! /Kia

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida