Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

söndag, september 07, 2008

De kom till av en slump, när jag skar i skinnet, det där man inte ska äta

Detta om falukorv. Detta om att göra skåror i falukorvsskivorna. Du tror att det är funktionellt. Att det finns ett syfte med att skära skåror i falukorvarna. Kanske inte att forskarna på falukorvsakademien slog sina huvuden ihop, lyfte och mätte, blandade och gav och sedan publicerade en slutsats, ett pressmeddelande: Det ska vara skåror i falukorvsskivorna. Det leder till jämn värme och lagom krispig stekyta. Kanske inte hela det scenariot, men något åt det hållet.
Det tror du.
Du tror fel.

6 kommentarer:

  • Klockan 7/9/08 17:54 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Ta nu inte ifrån mig ett av de oändligt få husmorsknep jag faktiskt kan.

     
  • Klockan 7/9/08 18:07 , Blogger Sarah sa...

    jag trodde man gjorde så för att de skulle hålla sig platta och inte bilda en skål. men vad vet jag. skulle aldrig få för mig att äta något så vidrigt.

     
  • Klockan 7/9/08 18:08 , Blogger Sarah sa...

    jag och mina syskon kallade det alltid skålkorv. kanske för att min invandrar morsa inte fattat det där med snittet i bitarna

     
  • Klockan 7/9/08 19:20 , Anonymous Anonym sa...

    helt klart har det att göra med att korven inte ska bilda skål. och det funkar rätt bra. så är det. it's a fact!

     
  • Klockan 8/9/08 00:27 , Anonymous Anonym sa...

    Ja, precis. Att den inte "bildar skål" leder ju till att det blir en jämn stekyta som blåskägg skrev.

     
  • Klockan 8/9/08 10:26 , Anonymous Anonym sa...

    Två stycken husmorsknep äntrade mina föräldrars matlagning under min barndom. Falukorvssnitten är det första. Det andra var att vika pannkakor på mitten två gånger, så att de bildar en "kvart". Jag tror att anledningen var att hålla pannkakorna varma längre, men jag vette tusan. Tror mer på falukorvsknepet än pannkaksknepet.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida