Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

söndag, oktober 01, 2006

Fortsätter stjäla samvetslöst

Jag är sjukt sugen på fett och salt. Tror det beror på att det är söndag. Det är någonting med söndagar som gör att jag känner mig pliktad till fett och salt. Det kan vara en tom ölburk på diskbänken, en stilla lunk utanför fönstret. Något slags vemod jag måste kompensera med tröstätande. Jag tror en stor del kommer ifrån att jag pluggar. Söndagar är alltid dagen då man kan ta igen skit man inte orkat med i veckan. På söndagar är man aldrig riktigt lika fri som på lördagar. Måndag pockar på uppmärksamheten.

Efter halvt motvillig sång till Kajsas akustiska plink igår spelade vi spel. Gick ut hårt med att vinna tre gånger i rad på Slav och president (ja, slav, inget annat). Sen hade Kajsa röta och kickade mitt och Fias gemensamma ass i Finns i sjön. Det var jävligt knäckande. Jag blev så förtvivlad att andra vinflaskan åkte fram. Efter några snabba klunkar var vi igång med ett för mig tidigare okänt kortspel: Krig. Ett spel nästan lika stressigt som Stress. Jag är dock inte den som dukar under för hög puls. Efter att först ha hamnat på efterkälken kom jag in i partiet. Det härligaste med spelet är att det inte finns en vinnare, bara en förlorare. Fia spelade bra i början och såg flera gånger ut att hamna i vinnargruppen. Några misstag och hon var nere på samma nivå som oss andra. Så där höll det på, någon drog iväg och drogs tillbaka. Ett evighetsspel kändes det som, lite som Svälta räv. Ändå tills Kajsa blev för kaxig, trodde att hon var säker och tappade bara en gnutta koncentration. Sådant tolereras inte i vårt kollektiv, hon åkte på dödsstöten från mig och Fia och förlorade på eget grepp. Hånskratt slängde vi med utan extra kostnad.

Tempusbyte (teknik stulen från Overlord-Tobbe):

Sedan dricker vi lite mer sprit och spelar Alfapet. Precis som när Erlend Loe och hans Expedition L teambuildar. Ordboken öppnas några gånger, men stämningen blir aldrig så spänd som i boken då Erlend försöker skriva "negerhus". Gruppen sätter ned foten: "Ordboken, en av de största på marknaden, kommer fram och det visar sig, till min stora förvåning och förtvivlan, att det enda sammansatta ord den nämner i samband med 'neger' är 'negergöra'. Ett fult och rasistiskt ord som inte bidrar till att bygga broar mellan människor står med, medan mitt, mer värdeneutrala 'negerhus' alltså inte existerar. Jag blir tvungen att ge mig."

Sådant försöker alltså ingen av oss på. Fia skriver "navel" och får bra med poäng. Jag blir alldeles uppjagad när jag kommer på att jag på ett synnerligen genialt sätt kan snylta på hennes poäng genom att komplettera med ett "i"- "inavel". Till min stora besvikelse ser jag dock snabbt att jag förstört för mig själv rundan innan genom att ett ”d” från mitt ”odds” sitter med endast en bokstavs mellanrum ovanför. ”Dinavel”… någon slags valuta kanske? Fia vänder dövörat till. Hon har faktiskt ett dövt öra. Åtminstone nedsatt hörsel. Kommer inte ihåg om det är vänster eller höger. (Jag har stulit dessa fyra sista meningar, som jag gör med det mesta, men denna gång är påståendena i alla fall helt sanna.)

6 kommentarer:

  • Klockan 1/10/06 18:39 , Anonymous Anonym sa...

    med tanke på min roll som evig sanningssägare känner jag ett starkt behov av att tillägga att jag faktiskt stod som ensam vinnare i Krig OCH alfapet. Ahh, den härliga känslan av vinst har inte lämnat mig än.. ;)

     
  • Klockan 1/10/06 21:45 , Anonymous Anonym sa...

    Bonniers lexikon nämner även: Negerfrö, negerhirs, negerkonst och negerslaveri. Men det är väl för sent nu.

     
  • Klockan 1/10/06 22:29 , Blogger blaskagg sa...

    För sent för Erlend, ja.

     
  • Klockan 2/10/06 10:01 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Påskägg vet jag vad det är, men vad fan är blåskägg?

    Hur som helst känner jag din smärta. Inaveldraget hade varit ett av de snyggare genom tiderna, något för Alfapetgudarna att gotta sig åt. Aja, bara att bryta ihop och gå vidare. Nu ska jag snart kila iväg till nya jobbet, ska bli jävligt kul. Bra att jag benämner det som mitt nya jobb förresten, innan jag ens har fått det. Provjobba och inget annat är det jag ska göra idag. Kram på dig.

     
  • Klockan 2/10/06 10:05 , Anonymous Anonym sa...

    ha!, inte en chans att fia gjorde. Det var min tur kvar på alfapet när fia och jens plötsligt, utan förvarning, plockar ihop spelet och säger- "kajsa, vi antog att du skulle fått 10 poäng för sista ordet och då vinner fia med ett poäng" jag menar, 10 poäng, va e dealen?.. varför inte 11 eller 12 poäng?.. förmodligen hade jag ägt och dragit in minst 22 med mitt x och y på hand..men visst.. det bjuder jag på, mina älskade sambos!! ;)

     
  • Klockan 6/10/06 10:01 , Blogger blaskagg sa...

    Kajsa: Ok. ok. Men om vi fortsatt ytterligare några rundor hade du definitivt åkt på moppo. Jag satt med "pistolhölster" på handen.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida