Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

onsdag, juli 04, 2007

CSI Stockholm

Mail från Blåskägg till Stockholms skönhetsråd:

"Hej,
Jag vet inte om ni är rätt instans att ställa denna fråga. Skulle ni inte veta svaret kanske ni kan hänvisa mig till någon som kan? Min fråga (med tillhörande bakgrund): Såg i lördags att Katarinahissen fått en ny klocka. Denna nya klocka växlar mellan tid och temperatur. Min uppfattning är att även den gamla klockan gjorde detta. Min väns uppfattning är att den gamla endast visade tiden. Till saken hör att min vän ogillar klockor som växlar mellan temperatur och tid. De går alltid sönder för henne, säger hon. Alltså, lever hon i villfarelse om att den gamla klockan var säker och oförstörbar och endast visade tid? Eller har hon rätt i det?"

Mail från Stockholms skönhetsråd till Blåskägg:

"Hej!
Ledsen, men den frågan går vi bet på! Fastigheten ägdes för något år sedan av Atrium som sedan blivit uppköpta och nu heter Atrium Ljungberg gruppen, tel 08-615 89 00. Be att få tala med fastighetsförvaltaren - han/hon borde rimligen veta. Alternativ två är att gå till stadsbyggnadskontoret och söka i deras arkiv efter gamla bygglovsritningar/-handlingar."

- Ljungberggruppen?
- Hej, jag heter Blåskägg. Jag har en fråga om Katarinahissen...
- Då får du ringa Gyllenforsen som har hand om den. Testa det här numret.

- KF och Coop godmiddag?
- Hej, jag heter Blåskägg. Jag fick det här numret av Ljungberggruppen, jag skulle tala med Gyllenforsen. Det handlar om Katarinahissen...
- Jaha, ja, detta är Coop. Men vi ska se om jag har deras nummer här.
- Tack.

- Hej och välkommen till Gyllenforsen. Har du frågor om hyreskontrakt tryck 1, har du frågor om [osv], har du andra frågor tryck 4 eller vänta.

Trycker 4.

- Gyllenforsen, godmiddag?
- Hej, jag heter Blåskägg. Jag har en fråga om Katarinahissen som ni har hand om. Den har fått en ny klocka, det är du medveten om?
- Nej, du har hamnat i den allmänna växeln. Jag ska se om jag hittar personen som ansvarar för Katarinahissen. Vänta ett tag.

Väntar.

- Okej, då kopplar jag dig till Bertil Hallbeck.
- Tackar.

- Ja, Bertil Hallbeck?
- Hej, jag heter Blåskägg. Jag har en fråga om Katarinahissen, är det sådana frågor du kan svara på?
- Mja, det beror på hur den lyder.
- Jo, såhär: Klockan på Katarinahissen byttes alldeles nyss, inte sant?
- Jo.
- Och nu visar den både temperatur och tid. Gjorde den det även innan bytet?
- Den har haft den funktionen, ja. Men den har varit trasig ett tag, så vid tillfället då vi bytte klockan växlade den inte med temperatur.
- När fungerade den?
- Åh, det vet jag inte. Det var före min tid, klockan har ju funnits i trettio år.
- Men var det ett decenium sen eller slutade den fungera förra året?
- Det vet jag inte.
- Okej. Tack.

Alla har rätt. Den fungerade. Den var en sådan som växlade mellan tid och temperatur. Den gick sönder, precis som alla sådana klockor gör. Den fungerade inte ett tag. Den fungerar nu igen. Och har fått aningen skarpare och mer orangea siffror.

6 kommentarer:

  • Klockan 5/7/07 12:13 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Vet du hur spännande såna här inlägg är att läsa? Inlägg som undersöker något och går till botten med det. Dialog är ju dessutom alltid läsvärt. Det gör detta inlägg till - jättebra!

    Jag härmar nog.

     
  • Klockan 5/7/07 12:56 , Anonymous Anonym sa...

    härligt.
    gillas.
    detta gillas.

     
  • Klockan 5/7/07 14:39 , Blogger phluortanten sa...

    Jag säger bara en sak: du är störd!

     
  • Klockan 5/7/07 14:40 , Blogger phluortanten sa...

    ..Och det är det jag älskar

     
  • Klockan 10/7/07 19:46 , Anonymous Anonym sa...

    Jag tycker också du är lite störd, men på ett ypperligt bra sätt! Skönt också att vi båda hade rätt. Frågan är ju dock hur du kunde märka att den skiftade mellan tid och temperatur om det var för 30 år sedan den gjorde det... (eller så läste jag sista stycket lite slarvigt, har så ont i ögonen). Dock slår ju detta verkligen fast min huvudinställning. De går ALLTID sönder.

     
  • Klockan 12/7/07 10:32 , Anonymous Anonym sa...

    Det här är det bästa blogginlägget jag läst på...ja, jag minns inte ens. Du är ett geni.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida