Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

torsdag, juni 28, 2007

Charlton och Garth

Jag har lärt känna två tvättäkta amerikaner hittills. Visserligen är min morbror amerikan. Men han är inte tvättäkta. Trots att han bor i Beverly Hills 90201 är han inte tvättäkta, för han flyttade inte overseas förrän han var runt tjugo. Så, två alltså. Den ene heter Charlton. Jag ska ge er tre blankrader för att låta namnet och dess associationer och implikationer sjunka in.



Charlton alltså. Tänk preppy school outfit och slott. Inte för att det är sant. Men tänk det ändå. Tänk Fresh Prince i Bel Air. Kusinen Carlton, rik som ett troll. Charlton Carlton tomejto tomato. Sen är det väl en vapenhetsare också, Charlton. Charlton, min Charlton, har fula skor och illasittande jeans.

Den andre heter Garth. Tänk Kelly i Beverly Hills 90210. Tänk hon som spelar Kelly i Beverly Hills 90210. Jennie Garth. Kelly var rik som ett troll. Garth Brooks är väl någon kändis också. Jo, det är han. Garth, min Garth, har fula skor och illasittande jeans.

Det är något med amerikaner och pengar och skor och jeans. Och namn från tv-serier och kändisar. Ungefär som att springa på någon svensk som heter Bimbo eller Klimax. Så stört i Tre kronor. Bimbo och Klimax. Deras bebis hette River. Eller som att skaka hand med en liten knubbig hand tillhörande en Tristan From Avalon. Det heter Magdalena Grafs och Magnus Hedmans bebis. I sanning, att skaka hand och höra Charlton säga "Hey, how are ya, I'm Charlton", han skulle lika gärna kunna ha sagt "I'm Tristan, Tristan From Avalon".

Charlton och Garth kan bara inte var vanliga namn. De måste vara ovanliga. Fast min enda amerika-input kommer från tv-serier och kändisar, så vem är jag att ana ugglor i mossen. När jag blir stor ska jag göra en roadtrip, kust till kust, för att få lite mer kött på benen. Tills dess. Charlton alltså. Säg det högt för dig själv och försök att inte tänka dyra slipovers hängda över axlarna. Försök bara.

7 kommentarer:

  • Klockan 28/6/07 23:05 , Anonymous Anonym sa...

    garth = wanynes kompis.

     
  • Klockan 29/6/07 08:49 , Blogger blaskagg sa...

    Just det! Just det! Och den var jag såhär nära att hyra just igår. Fan också.

     
  • Klockan 1/7/07 16:32 , Blogger juvlia sa...

    Håh Garth! Ååh Waynes world!! När kommer den, när får vi titta pah rikktit??

    Jag väljer att avstå en kommentar om americanos och deras bralls, men låt mig bara säga; väl observerat!

     
  • Klockan 4/7/07 09:50 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Jag är lite pissed på amerikaner just nu för jag ligger hemma och är sjuk och kollar South Park-filmen. Jävla intoleranta krigshetsande as. Mm.

     
  • Klockan 4/7/07 09:56 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Plus att de har fel - Terrance and Phillip är fantastist roliga. Vilken timing de har. "What did the Spanish priest say to the Iranian gynecologist?"

     
  • Klockan 4/7/07 11:35 , Blogger blaskagg sa...

    I don't know.

     
  • Klockan 4/7/07 13:50 , Blogger AmöbaBoy sa...

    *fiser högljutt!*

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida