Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

torsdag, augusti 16, 2007

I fyran

T-centralens perrong glider upp utanför fönstret. Här är växlingen. Mycket folk. Av och på, mycket folk. Byter plats med varandra. Önskar att de skulle göra high five med varandra. Som ett stort tagteam på WWF Summerslam. Det brukade vi leka på nytorget i fyran. Slammade varandra. Gjorde nästan pile drivers på varandra men bara nästan. Tyckte alltid att det var så konstigt att organisationen hette WWF. Precis som pandan. Får inte som jag önskar. Tågresenärerna är lite för tunna. Inte ens en staredown. I fyran, i min nuvarande fyra reser sig två personer. Jag och en tjej snett emot sitter kvar. Jag på innern. Hon på yttern. Innan nykomlingarna strömmar in har hon två alternativ. Sitta kvar. Eller flytta in så att hon hamnar mitt emot mig. Vad gör hon. Vad fan tar hon sig till. Med blicken kvar i sin bok flyttar hon rakt över. Så att hon hamnar bredvid mig. I fem-sex sekunder sitter vi ensamma med två gapande stolar framför oss. Jag blir alldeles stel. Vad händer här. Som om någon skulle ställa sig till vänster om den som använder bankomaten. Så gör man bara inte. Stöter hon på mig? Som ett strävsamt gammalt par sitter vi bredvid varandra med två tomma stolar framför oss. Som ett strävsamt gammalt par som sitter bredvid varandra men inte längre talar med varandra. Jag vågar inte röra på mig. Stirrar rakt fram. Hon fortsätter läsa, spelat lugn. Sedan går de fem-sex sekunderna, de två stolarna fylls och allt återgår till det normala. Jag går av vid Sankt Eriksplan. Hon sitter kvar.

7 kommentarer:

  • Klockan 16/8/07 11:08 , Anonymous Anonym sa...

    Haha, ett brott mot den oskrivna sociala koden väcker paranoian. Som inflyttad från "Skyffla-dynga-ryd" gjorde man många övertramp i början.
    /Px

     
  • Klockan 16/8/07 11:30 , Blogger Unknown sa...

    Balansen är rubbad. Som när man satt i skolmatsalen och några gick, så satt man tre stycken bredvid varandra. Kroppen kliar av sånt. Det är som en stor sär-skrivning rakt upp i ansiktet.

     
  • Klockan 16/8/07 11:33 , Blogger Unknown sa...

    För att minska risken att nån kommer och sätter sig bredvid en på tunnelbana brukar jag sätta mig med ryggen i tågets färdriktning.

     
  • Klockan 16/8/07 12:20 , Blogger satanicsurfer sa...

    Det där har nästan hänt mig med..
    Det var 3st helt lediga 4or när det kliver på en tjej i XX ålder. Hon sätter sig inte i någon utav de lediga 4orna utan sätter sig mitt emot mig i min 4a (vid fönstret)..
    Vad gör man?

     
  • Klockan 16/8/07 18:29 , Blogger Anders Ewerstein sa...

    Som jonas redan är hintat på var det förstås så att hon vill sitta i färdriktningen. Och det var ju tur för dig så du hade något att uppröra dig över.

     
  • Klockan 16/8/07 18:30 , Blogger Anders Ewerstein sa...

    För övrigt känns det som rubriken "i fyran" kan tolkas som en fölängning av "i tvåan". Frågan är du vad fan är fyran?

     
  • Klockan 16/8/07 19:26 , Blogger blaskagg sa...

    Anders: Jag har tänkt på båda dessa grejer. Och jag har tänkt att de är fel.

    Jonas: sådär var det alltid i skolmatsalen i fyran.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida