Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

söndag, september 09, 2007

Terrorist

Vi tävlar om vem som kommer fram till passkontrollen först. Står på varsin startlinje, bredvid varandra. Fem meter fram till poliserna. Stampar otåligt, väntar på att just vår framförvarande resenär ska bli klar. Tittar på varandra. Kisar mot varandra. Tittar framåt igen. Stampar. Där får Fia sticka, och där strax efter släpps jag iväg. Fia först fram. Hon gör en segergest mot mig och räcker fram passet till polisen. Polisen tittar på Fia, tittar på passet, ger tillbaka passet. Fia börjar gå mot dörren, mot gaten. "Nej nej! Vänta!" utbrister polisen efter två steg. Fia kallas bryskt tillbaka. Jag står vid min polis och tittar på uppståndelsen, tuggar på mitt tuggummi. Fias polis ber att få tillbaka passet in i kuren igen. Tittar på det, mycket misstänksamt denna gång. Tittar på det nära, tittar på det längre ifrån, visar sin poliskollega med en frågande min. "Falskt?" frågar hon med ögonen. "Har vi här en bedragare?" frågar hon med ögonen. "Har vi här en liten jävel, ska hon dra en stilett ur skon och sätta till strupen på en flygvärdinna? Skrika nobody fucking moves? Tvinga piloten att krascha planet i centrala Nyköping?" frågar hon med ögonen. Tittar på Fia igen. "Okej, du kan gå."

1 kommentarer:

  • Klockan 13/9/07 11:34 , Anonymous Anonym sa...

    Man undrar vad det är som väcker misstänksamheten? Segergesten? Eller ser Fia lite småskum ut på ett sätt som bara passpoliser förstår?
    /Px

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida