Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

måndag, juli 16, 2007

Gruppbeteende

Patrick Bateman sitter i en limo. Han tittar likgiltigt ut på trafiken och försöker lyssna på nya kasetten med Robert Palmer. Men han störs ideligen av sin så kallade flickvän som pladdrar oavbrutet.

"Tusentals rosor och chokladtryffel och... Annie Leibovitz. Vi hyr in Annie Leibovitz. Och vi måste hitta någon som kan spela in det på video. Patrick, vi borde verkligen göra det."
Patrick hör att hon tilltalar honom. Han lyfter på ena hörluren.
"Göra vad?"
"Gifta oss. Ha ett bröllop."
"Nej. Jag har inte tid att ta ledigt från jobbet."
"Men, din pappa äger ju typ företaget. Du kan göra vad du vill, dumsnut."
"Jag vill inte prata om det"
Han släpper tillbaka hörluren mot örat.
"Du hatar ju jobbet ändå. Jag fattar inte varför du bara inte säger upp dig."
Baksätets läderklädsel knarrar när Patrick vänder sig mot sin flickvän.
"Because I want..."
Han biter ihop käken så hårt att benknotorna spelar på kinderna och tittar allvarligt på henne, gör en markering med handen.
"...to fit in."

Och aldrig har väl mänsklighetens största problem gestaltats snyggare än så. Anledningen till varför folk blir nazister och varför unga människor får anorexia. Varför det skaffas villa volvo vovve. Varför rikebarn köper diamantringar för 125000 kronor och varför mobbing förekommer. Anledningen till varför man som kille väljer att inte sitta med benen i kors och varför man som tjej väljer att inte ta så mycket plats. Varför det är så populärt att svara "absolut" och varför det sprutas champagne i Båstad.

Och det är anledningen till varför jag, med ett fåraktigt leende, just spenderat en kvart åt att diskutera lummiga områden i New England med professorn.

3 kommentarer:

  • Klockan 17/7/07 19:45 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Jag har visserligen precis nästan svept en öl som är bra mycket starkare än sån öl jag brukar dricka, men jag tror jag älskar dig. Fan vilken form din blogg är i nu. :)

    (la in en smiley för att lätta upp det första lite)

     
  • Klockan 18/7/07 12:49 , Anonymous Anonym sa...

    Haha. Jag fattar precis. Exakt faktiskt! Men värre saker kan man ju göra för att passa in;-)
    Px

     
  • Klockan 20/7/07 18:53 , Anonymous Anonym sa...

    Svårt att hålla med om att det skulle vara mänsklighetens största problem. Om det vore tvärtom är det dock möjligt att jag skulle se det så.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida