Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

måndag, oktober 16, 2006

Döda ögon

Det är så bisarrt att lyssna på musik i mp3-spelare. Att hastigt och lustigt gå från det tvättstugumangel som är Keep of Kalessins "Armada" till Lisa Nilssons sammetsröst. Åh, Lisa. Det tog lång tid, men"Långsamt farväl" har växt på mig. Den är bara så jävla hemsk.

"Vad säger man till nån / som vill börja om igen / då det redan är för sent / och man redan är på väg?"

Har ni någonsin läst en så fruktansvärd rad? Slayers följande mässande om mutilated faces hamnar snabbt på efterkälken.

Idag släpptes Kurt Vonneguts nya bok i Sverige. Jag tänkte skriva roman, men DN berättade för mig idag att det inte handlar om någon roman. Utan om en samling kortare texter. Det är så konstigt, jag beställde den engelskspråkiga versionen för evigheter sedan, men den har fortfarande inte dykt upp. Får gå ned på skitstaden och se om de har fått in den svenska. Eller why bother, det är klart de inte har. Detta är Linköping, kulturskymningens högborg. Ska beställa den nu istället.

Blåskägg är förresten stulet från en Vonnegut-roman. Nu var det sagt. Men jag är inte ensam ska ni veta. Fick Haunteds nya skiva av Tobbe i födelsedagspresent, och ta mig tusan, jag trodde jag var ensam i Sverige om att digga gubben, men skivan heter "The Dead Eye" efter Vonneguts "Deadeye Dick". Den är skitbra. Både boken och skivan. Om Vonnegut vore en vanlig författare skulle jag på denna plats i ordföljden berätta vad "Deadeye Dick" handlar om. Men se, Vonnegut är ingen vanlig författare. Att reducera hans böcker till vad de handlar om gör man inte ostraffat. Det viktiga med hans böcker är nämligen alla finurligheter, sammanträffanden, mörka funderingar och galghumorn, galghumorn. Handlingen är bara ett ramverk för honom att bygga sina snilleblixtar på. Så, hey, just nu kom jag på att jag inte ska vara besviken på att den nya ("En man utan land" heter den visst) inte är en roman. Han kanske bara blir klarare.

Kul att DN uppmärksammade honom hur som helst. Han är värd en plats i solen nu. Ta och översätt förra romanen "Timequake" när ni ändå håller på. Den har funnits sedan 1997.

4 kommentarer:

  • Klockan 16/10/06 22:53 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Ha ha! Jag har en mellanrubrik i artikeln som liknar din. "Det döda ögat". Har du fått upp ögonen för Armada än förresten? Jag har inte läst Vonnegut än, men han står etta på listan.

     
  • Klockan 19/10/06 13:58 , Blogger juvlia sa...

    Nya boken ska införskaffas snarast! Såg du Babel i tisdags med Kurtan himself in action? Jag missade såklart, men knep tag i Svt:s programarkiv igår istället = värt.

     
  • Klockan 19/10/06 17:14 , Blogger blaskagg sa...

    Juvila: såg det då det sändes. Vilken jävel alltså, rosselskrattade efter varje mening han yttrade.

     
  • Klockan 19/10/06 17:15 , Blogger blaskagg sa...

    Amöban: Mmm, Armada klättrar sakta men säkert på mig.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida