Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

tisdag, februari 20, 2007

Han klor, jag giljotin

Vi har en huskatt här i högdalshöghuset. Stor som ett lodjur klättrar han uppför trappen ibland, tittar försiktigt fram bakom pelaren, kommer sedan fram och lägger sig på plan två. Ber om att få bli klappad. Jag gillar att tänka på honom som husets beskyddare. Inga hundjävlar ska slippa in här.

Tror att han ägs av någon på ettan, men är inte säker. Varför hänger han då i trappen hela dagarna? Kallt ute förstås, men han kan ändå inte öppna ytterdörren själv. Ibland gör jag det, då spinger han ut. Inget halsband har han heller. Bra katt reder sig själv, kanske. Hänger med polarna vid den sönderbrända containern. Drar rövarhistorier om när han skrämde slag på Astrids hund. Kanske bommar en cig. Slår ihjäl en råtta
Finns det råttor i höghus?
till frukost. Chop chop, off with their heads. Jag känner ett speciellt band till honom. Det är något med oss och vårt förhållande råttor. Vi är connected på något vis.

Nästan lika connected som jag och min egen katt Sigge. Han är inte stor som ett lodjur, mer stor som en fet katt. Han bor med sin ärkefiende för all evighet Sibylla hemma hos mina föräldrar. De har varit ensamma i två veckor, så jag har varit där och matat dem. Det är inte klokt vad han är lik mig. Tycker om att pilla på saker, trött mest hela tiden, hatar hundar, pissar på hundar. Spretar ofta med tårna så att någon annan kan komma åt att klia. Lite borta ibland, svarar inte på tilltal. Godtrogna, blåögda. Hade varit usla höghusbeskyddare båda två. Då är det tryggt att ha en streetsmart huskatt i närheten. Sigge för nöja sig med mamma.

5 kommentarer:

  • Klockan 21/2/07 08:19 , Blogger phluortanten sa...

    Haha, ser framför mig hur du spretar med dina tår på dina koncentrationslägersmala (huhh, långt ord), långa fötter.

    Men om sanningen ska fram är det ju faktiskt främst du som pillar mellan mina tår varpå jag ylar som en varg och skrattar så att jag nästan gör på mig av kittlandet.

     
  • Klockan 21/2/07 18:41 , Blogger blaskagg sa...

    Jo, i och för sig. Och det är jag som pillar mellan Sigges tår. Jag är Månspillis!

     
  • Klockan 25/2/07 16:32 , Anonymous Anonym sa...

    På Ekedalsgatan bor det ett gäng feta katter, man undrar vad de livnär sig på. Den som är fetast verkar dock vara herran på täppan.

     
  • Klockan 3/3/07 19:27 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Skön rubrik mannen.

    Det kursiva "Finns det råttor i höghus?" är ett stilgrepp du lånat från Ajvide va? (Självklart har fler använt det, men det kändes instinktivt så.)

    Förresten, om jag inte sagt det: Vi är superpå båda två. Festen. Med stort F.

     
  • Klockan 4/3/07 00:44 , Blogger blaskagg sa...

    Det är stulet från Ajvide, rakt av. Fy fan vilka kravaller det kommer att bli.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida