Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

tisdag, december 12, 2006

Tonen som vibrerar i fas med mig själv

Nackdelen med att ha en liten mp3-spelare är att den nödvändigtvis måste ha ett litet batteri. Och att det lilla batteriet nödvändigtvis måste ha kort livstid. Mätaren går från fyra pluppar till tre inom loppet av en skiva. Det roliga är över efter tio timmar, tops. Det mest irriterande är när endast en plupp återstår. Då går jag omkring med magont. När som helst kan den där sista lilla pluppen dö. När som helst. Det är så stressande, särskilt om det skulle ske mitt i en bra låt. För har en gång en bra låt blivit avbruten mitt i klimax, ja alltså mitt i schlagerhöjningen om ni diggar schlager, så blir den aldrig densamma igen. Den är förstörd. Man vet inte var man har den längre. Det där lilla stället som alstrade gåshud är för all framtid förknippad med något abrupt avslutat. Vill ni dra liknelsen om klimax vidare till avbrutet samlag får det stå för er.

Ibland slutar det med att jag byter till en dålig skiva istället, och sedan går och längtar efter att batteriet ska ta slut. Dö någon gång, så att jag kan byta batteri och skiva! Det är ett enda slöseri med tid och energi. Om jag inte har tur och råkar ha bytt till en sådan där skiva som växer på en, som kräver sin man. Som inte visar sitt rätta ansikte förrän efter säg tio genomlyssningar. Som plötsligt överraskar och visar upp ett litet ställe som alstrar gåshud. Som "Du och jag Döden". Jag vet, jag är sist i världen, men herre min skapare vilket mästerverk. Det är en av få skivor som slår an en ton i mig. Det börjar med stickningar i näsan som snart arbetar sig uppåt till ögonen. Samtidigt som en darrning sprider sig längs nacken ut över axlarna, som en orgasm fast högre upp i ryggen. Det har aldrig med låttexten att göra, en låttext kan oftast bara stjälpa eller inte stjälpa en låt, den kan inte göra låten. Nej, det har med den där tonen att göra. Tonen som vibrerar i fas med mig själv. Det har inte med texten att göra, till och med en ultrakristen sång som ”Härlig är jorden” hittar den där tonen. Till och med, det här erkänner jag motvilligt, till och med när han i Pain of Salvation går upp i falsett och ylar något i stil med "run away" hittar han mig. Och så ”Du och jag Döden” då. Som prickar bulls eye i var tredje ton.

6 kommentarer:

  • Klockan 13/12/06 00:38 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Men åååååh... Nu måste jag ju lyssna in mig på en Kentskiva. För säger du att det finns nåt där, så finns det nåt där. Och det tänker jag hitta.

    Fint skrivet förresten. Varje mening intressant, som man vill ha det som läsare.

    Skulle gärna se resonemanget utvecklas - fattar inte riktigt om "tonen" du pratar om är... ja, just en ton (typ G#, C eller nån annan) eller en ton ("Vilken ton du har, jävla unge! Nu får du bara fem påskägg.). Ursäkta om jag formulerar mig fumligt, jag sitter på en pall och når knappt upp till tangentbordet.

     
  • Klockan 13/12/06 09:33 , Blogger blaskagg sa...

    Jag förstår precis vad du menar, inte alls fumligt. Men det är just fumligt jag själv uttryckt mig eftersom de liksom hör ihop, de där två olika sortens tonerna. Skulle kunna utveckla det till att de både tonerna vibrerar i fas med varandra, och samtidigt i fas med mig.

     
  • Klockan 13/12/06 15:23 , Blogger juvlia sa...

    Jag tänker som att det är en liten känsloflush man uppplever som har en triggerpunkt vilken Den Där tonen (vilken det än må vara) passar perfa till. Typ.

    Just nu insåg jag att tiden snart är kommen då jag har blivit för naturvetenskaplig för mitt eget bästa.
    Happ.
    Farväl sweet samhällsvetenskapliga värld! Its been nice knowing you.

     
  • Klockan 13/12/06 19:41 , Anonymous Anonym sa...

    Mmm...fint. Det är roligt att läsa kära kombo. Och de här commentsarna är inte så obehagliga trots allt. Du lär mig leva på 2000-talet. Man tackar! (läses på värmländska)

     
  • Klockan 15/12/06 16:14 , Blogger Peter sa...

    Eller när Bruce skriker "Wrap your legs 'round these velvet rims and strap your hands cross my engines", då blir det gåshud mellan skinkorna.. Ohooooo!

     
  • Klockan 10/2/07 15:51 , Anonymous Anonym sa...

    Det där med mp3-spelaren är ju klockers! Exakt som jag känner när det bara är en plutt kvar.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida