Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

måndag, november 20, 2006

Lågstadiefröknar är per definition orättvisa

Jag svär så jävla mycket. Kolla bara på mina senaste blogginlägg. Nedlusade med svordomar. Och jämför med de första. Knappt ett runt ord. Jag vet varför: de senaste gick så snabbt att skriva. Så fort det går snabbt tar jag till svordomar. Inte för att jag egentligen behöver förstärka det jag säger. Mer någon slags utfyllnad, språket blir närmare hur jag pratar. Mitt talspråk innehåller mycket svordomar. Brukar försvara det med att det är metal att svära. Vet inte om det är sant. Jag är inte så metal, enda gången jag fått en lapp, en LAPP, med mig hem från skolan var en dag då jag svor alldeles exceptionellt mycket. Ja, jag svor. Jag kastade inte sand i ögonen på någon, jag bajsade inte i någons sko, jag spottade inte på ettagluttare. Jag svor. Inte åt någon utan bara lite sådär i förbifarten. Oskyldigt, för att fylla ut meningarna. För att jag inte lärt mig, och forfarande inte lärt mig, några bättre utfyllnadsord. Som "ju" eller "så" eller "va" eller "fantastiskt". Jag menar, man behöver utfyllnadsord när man pratar, det går inte att prata som man skriver. Ja, och ska man göra något, till exempel att fylla ut en mening, kan man lika gärna göra det ordentligt och dra till med ett "satan". Slängde den där jävla lappen i papperskorgen på vägen hem.

5 kommentarer:

  • Klockan 20/11/06 23:25 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Började du svära bara sådär, från en dag till en annan? Som en medveten förändring, "I morgon kanske jag skulle börja ta till lite fulare utfyllnadsord!"?
    Fick lite den känslan...

    "Slängde den där jävla lappen i papperskorgen på vägen hem."

    That's my Jens!

     
  • Klockan 20/11/06 23:37 , Blogger blaskagg sa...

    När jag var åtta år menar du? Nej, det var grupptrycket. Nu menar du? Nej, det bara blev så för att jag tänkte mindre medan jag skrev. Gillar faktiskt sådana texterna bättre, när det går snabbt. Minus svordomarna, dårå.

     
  • Klockan 22/11/06 10:53 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Jag menade när du var åtta. Låter som en typisk grej jag skulle kunna göra när jag var åtta år, för att tuffa till mig lite.

     
  • Klockan 28/11/06 12:55 , Anonymous Anonym sa...

    Det har du aldrig berättat för mig.
    mamma

     
  • Klockan 28/11/06 15:58 , Blogger blaskagg sa...

    Mamma: Nej, det vore ju att ge efter för lågstadiefröknarnas förtryck.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida