Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

fredag, november 10, 2006

Hanna H/HannaH

Jo, jag skulle blogga om Hanna H. Eller HannaH. Jag har inte riktigt fattat det där. Hon är en av alla krönikörer på DN:s NamnochNytt-sida. Återkommer sisådär en gång i veckan. Inom parentes är det lite konstigt att NamnochNytt ibland, som idag, hamnar i A-delen när den alltid hört hemma i Kultur-delen. Och att den ibland, som i förra veckan, helt saknas. Alltså, heter hon Hanna H, med H som initital för efternamnet, eller heter hon HannaH i förnamn? Just det har jag inte fattat. Det eventuella mellanslaget är inte så stort, men å andra sidan är det en uppförstorad namnteckning - hon kanske bara slarvat när hon slirade dit den. Vilket som: krönikörerna där får aldrig skriva ut sina efternamn. De heter typ Skott eller Per M eller Hanna H. Varför måste de vara anonyma? Det är ett mysterium. Är det på grund av texternas känsliga innehåll? Nej, det är oftast raljerande, tokroliga krönikor, i samklang med resten av NamnochNytts lite sådär gammaldagsa, studentikosa framtoning. Är det för att spara plats, för att deras namnteckningar ändå är så jädra uppblåsta? Eller är det meningen att vi läsare ska veta, utifrån initialerna, vilka dessa personer är? "Per M, ja men det vet ju varende kotte, det går inte att missförstå, klart det är Per Månsson." Eller?

Jag skulle blogga om Hanna H. Hon är så jävla bra. Läste ni hennes senaste? Jag följer inte de andras krönikor. De är är lite sådär. Man Hanna. Den senaste var fan omänskligt klarsynt. Och rolig. Slutklämmen: "Jag fattar att du inte hade tänkt dig att bli ihop med en feminsist men nu är du det och jag är snygg och villig så kan du göra det här för mig? Kan du vara snällare mot mig än vad jag är mot dig?" Ja, man måste väl läsa hela texten för att fullt uppskatta de där sista meningarna. Men jag kan ju inte sno hela jävla krönikan från henne. Så bra tjyv är jag inte. Rafsa upp onsdagens kulturdel från pappersinsamlingen och läs själva istället. Mig veterligen är det ingen som läser de där krönikorna. Man tror att det är samma gammaldagsa, studentikosa framtoning även där. Hanna H är undantaget. Sätt igång och följ henne nu. Så tar jag och mailar in lite beröm till henne.

2 kommentarer:

  • Klockan 11/11/06 01:45 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Klart jag läser Hanna H. Trodde JAG var ensam om det... Hon är ju DN:s drottning. Och den senaste var grym.

    Hon skriver så att man aldrig läser en text utan att känna något. Stort.

     
  • Klockan 20/11/06 01:38 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Publiken: Ge mig ett V!
    Apan Robert: V!
    Publiken: Vad blir det?
    Apan Robert: Visst är Hanna H sjukt bra men jag orkar inte läsa det här blogginlägget hur många gånger som heslt! Förnyelse! Förnyelse! Nu ska jag ha frukt.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida