Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

måndag, oktober 30, 2006

Tre av tre och fem av fem

I helgen såg vi tre av tre Tillbaka till framtiden-filmer. De är fan bäst, väl värda 99.50 styck. Eller. Ettan och tvåan är bäst. Trean, när de är i vilda västern och Doc blir kär i en mesig lärarbrutta är sämre. Överspelad, liksom lite isolerad från de andra två. Mobbad.

Köpte en massa annat också, när jag ändå höll på. Det har sagts förr men förtjänar att tas upp igen: det är för att lätt att handla över internet. När man inte känner sedlarnas sträva papper dras ur sin hand känns det inte lika verkligt. Eller för den delen blir tvungen att pula upp sitt bankkort ur plånboken. Det är pilligt, man kan göra illa nageln och så. Inte alls lika lätt som att trycka "köp" med muspekaren. Fjortonhundra spänn gick det på tillslut. Måste vara något slags rekord.

Köpet gjorde hur som helst att Six feet under-samlingen blivit komplett. Har ni sett Six feet under någon gång? Det är världens bästa serie. Handlingen, en familj som driver en begravningsbyrå, är inte mycket för världen. Men som sagt - att reducera saker till vad de handlar om gör man inte ostraffat. Det är inte väsentligt. Vad som däremot är det: mörk humor, ofattbart välskrivna - verkliga - figurer och död död död. Senaste avsnittet påverkade mig så mycket att jag drömde att min bror dog. Och nu har jag alla fem boxar. Fem av fem säsonger, sen slutar serien. De lade inte ned för att tittarsiffrorna sjönk utan för att den skrevs så. Den tar slut. Allt, alla, överallt tar slut. Vi har tre avsnitt kvar.

7 kommentarer:

  • Klockan 31/10/06 13:49 , Blogger juvlia sa...

    3 avsnitt kvar men sen børjar ni om igen, visst? Føøøør de har ni lovat! Omstart under censur i hufudstaden, sådan var dealen tycker jag mig minnas.

     
  • Klockan 31/10/06 17:15 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Jag har bara sett säsong ett. Trots att min kärlek till den var jättestor. En dag ska jag ändra på det, åh vad nice det ska bli. Vilka karaktärer, vilket manus. Jag blir nästan religiös.

     
  • Klockan 6/11/06 12:12 , Blogger AmöbaBoy sa...

    En vecka nu...

     
  • Klockan 8/11/06 14:34 , Anonymous Anonym sa...

    Du menar allts att det faktiskt finns en serie som tar slut pa riktigt? Jag har missat six feet under tidigare, men detta ar ett tecken pa att jag maste se den!

     
  • Klockan 8/11/06 18:31 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Men din blogg-anti-gris! Hur kul tror du det är att läsa ett Six Feet Under-inlägg tills ögonen sprutar blod?

     
  • Klockan 9/11/06 10:47 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Svampfarfar?

     
  • Klockan 10/11/06 08:36 , Blogger blaskagg sa...

    Juvila: Japp, omstart under censur i huvudstaden. Fan, det kommer att bli underbart.

    Amöban: Du får vara med!

    azp: Du också!

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida