Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

måndag, mars 26, 2007

Spökpurri

Blåskägg: - Har du i "Ms Fatty" samplat soundtracket till dokumentären "Plötsligt i Vinslöv"?
Million Stylez: - Nope

Så var det utrett. Jag chattade med Million Stylez på DNs hemsida och fick svar på mysteriet som luftades i förrförra inlägget. Jag tror i och för sig att han ljuger.

Och jag hade tänkt göra en krystad brygga till nästa avsnitt i detta inlägg, hade typ tänkt säga att det var som att prata med ett spöke, inte specifikt att prata med Million Stylez men allmänt när man chattar, det är som att prata med ett spöke. Men jag skiter i det.

Vet ni om att Stockholms tunnelbanenät har precis 100 stationer? Det vet ni säkert, det säger de i reklamen för SL på tv nu. Fia kunde räkna upp 88 av dem på rak arm utan längre betänketid. Sen när vi kollade facit så var det dessutom många "shit alltså, hur kunde jag glömma den?". Var kanske en eller två man faktiskt aldrig skulle ha kommit på. Typ Rådhuset. Vem fan går av vid Rådhuset? Det är en motbjudande station. Har någon någonsin något ärende där? Måste vara Sveriges minst besökta tunnelbanestation. Fast det är den inte. För vet ni att det skulle ha funnits 101 stycken? Eller egentligen, att det faktiskt byggts 101 men att en aldrig kom att användas? En fullt funktionsduglig station, med perrong och pelare och trappor, helt övergiven. En spökstation. Den ligger på blå linjen mellan Hallonbergen och Kista (det är därför det tar sådan tid att åka från Hallonbergen till Kista, säkert fem-sex minuter). Det var tänkt att bli en förort med massor av statliga verk. Men då den planen inte genomfördes fanns ingen anledning att utnyttja stationen. Äsch, ni som är födda innan 77 kan säkert den här historien like the back of your hand. Men vi åttiotalister har missat det här helt. Jag skriver för åttiotalisterna. Så vad heter stationen? Kymlinge. Vid Kymlinge station stannade Silverpilen, det silverfärgade tåget som fanns när jag gick på dagis, vid Kymlinge stannade det och släppte av de döda.

Jag hade även tänkt börja ett blogginlägg såhär: ”Idag stod dörren öppen.” För den dagen stod dörren öppen. Varje vardag måste jag ner i källaren på Karolinska och hämta is. Institutionen har en gemensam ismaskin längst ned och längst in i katakombkällaren. Inte bara det att allt är mörkt och långkorridorigt och susigt och instängt. Eller att isrummet är stort och ismaskinen liten, en liten maskin som står och surrar i ett hörn av ett stort mörkt rum. Det läskiga är att i motsatt hörn står en stol. En pinnstol. Vad gör en pinnstol i ett hörn i ett stort mörkt rum mitt emot och fem meter ifrån en ismaskin? Vem har ställt den där? Vem… sitter på den? Och den dagen stod dörren öppen. Jag såg det direkt när jag kom ned i korridoren. Längst bort syntes en mörk dörrspringa. Inte konstigt såhär i backspegeln, det är som sagt hela institutionens ismaskin, men just då tänkte jag bara att det hade något med pinnstolen att göra. Gick fram till dörren men stannade framför springan. Tvekade och livade upp hjärtat med inre syner om genomskinliga väsen som satt med benen i kors på stolen. Trummande på knäna och väntade på mig. Öppnade, tände snabbt som blixten och stirrade på en tom stol. Samma tomma jävla pinnstol. Någon gång ska jag bära iväg den och se vad som händer.

En annan sak som gör mig rädd är när Fia pratar i sömnen. Hon kan föra hela samtal, särskilt telefonsamtal, i sömnen. Hon blir ofta arg på mig i sömnen också. Hon brukar skälla ut mig efter noter och blir ännu argare när jag påpekar att hon sover (- Fia, är du vaken? – Ja. Och jag är arg på dig. – Mäh, Fia, är du vaken eller? – Ja!!) Det är skitläskigt. Inatt var det dock annat ljud i skällan. Hon väckte mig med att bubbla rappakalja, började fingra längs mitt ansikte och när hon fått grepp med båda händerna om mina kinder skrek hon ”NU HAR JAG DIG!” och smack! kysste mig på munnen. Det var också skitläskigt.

13 kommentarer:

  • Klockan 26/3/07 23:43 , Blogger Peter sa...

    Vet du hur obehagligt det är att för 4 timmar sedan så sade Emelie "Men har du tänkt på hur långt det är mellan hallonbergen och kista? Det måste ju ta minst fem minuter där..." när vi satt på blå linjen på väg hem till sumpan.

    Jag vill inte att spöktåget ska ta mig...

     
  • Klockan 27/3/07 10:53 , Anonymous Anonym sa...

    Haha spöktåget =D

    Om du råkar vara fotograf har du nu ett utomordentligt bra motiv i kulvertarna under karolinska =)

    Och folk som pratar i sömnen är mycket obehagligt, jag vet för jag gör det ofta själv.

     
  • Klockan 27/3/07 13:26 , Blogger juvlia sa...

    För det första så är Fias sömnpratande/våldskyssande det roligaste på länge (jamenar, "Nu har jag dig!"?! Sjukt kul).

    För det andra så tycker jag att den f.d connex-slaven som tipsade dig om Kymlinge förtjänar lite cred. Inte mycket, men ett litet shout out skulle väl vara på sin plats.

     
  • Klockan 27/3/07 16:39 , Blogger blaskagg sa...

    Jag funderade faktiskt idag på varför jag kommit att tänka på Kymlinge. Det var ju pga Juvlia! Shout it, shout it out loud!

     
  • Klockan 27/3/07 23:43 , Anonymous Anonym sa...

    bär du iväg på stolen kommer du drabbas av samma slags olycka som drabbar de som bär hem souvenirstenar från blåkulla.

     
  • Klockan 28/3/07 13:18 , Blogger Unknown sa...

    Haha, din vardag är bara för bisarr ibland. :)

    Kymlinge hade jag glömt bort, men tack för tipset! Eftersom jag gillar att fota och klättra, och varken räds UE eller lagbrott ska jag nog dra dit endera natten.

    För övrigt bör du ge fan i pinnstolen. Flyttar du på den lär vi aldrig höra av dig mer.

     
  • Klockan 29/3/07 11:26 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Så Fia SKRIKER i sömnen? Läbbigt... Det var ju dock tur att du fick en kyss och inte en dansk skalle. En sån hade nog egentligen varit mer väntad, med tanke på situationen. Hå hå.

     
  • Klockan 30/3/07 07:48 , Anonymous Anonym sa...

    vad söta ni var i aftonbladet förresten :)

     
  • Klockan 1/4/07 14:18 , Blogger Sanna ... sa...

    Man borde göra ett reportage om Kymlinge och dess myter.

     
  • Klockan 6/4/07 18:58 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Glad Påsk! Här kommer något som inte alls är ett rim men ser ut som ett: Ett påskägg till Blåskägg

     
  • Klockan 22/3/08 22:10 , Anonymous Anonym sa...

    Rådhuset? Måste vara en av de stationerna man har mest ärenden. Polishuset, Kronobergshäktet, Passmyndigheten, Tingsrätten, Landstingshuset, Rådhuset, Länsrätten, Stadshuset...... är bara några "instanser" som ligger vid Rådhuset... du kan ju ingenting om Stockholm kära

     
  • Klockan 22/3/08 22:50 , Blogger blaskagg sa...

    "Polishuset, Kronobergshäktet, Tingsrätten, Länsrätten"

    Anonym, har man mest ärenden vid Rådhuset är man kriminell.

     
  • Klockan 4/12/09 06:25 , Anonymous Anonym sa...

    Tack for intiresnuyu iformatsiyu

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida