Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

onsdag, maj 09, 2007

Att hålla isär jag

En Wallander-film går på teve. Manusförfattarna kan inte skriva dialog, skådespelarna är för hårt hållna, det var för mycket festande, de var konstant bakfulla, vad vet jag. Maken till dåligt skådespeleri har i vilket fall inte setts sedan tja, Big Brother?

En tjej hittas död (det är alltid en tjej som hittas död i Wallander-filmer, har man sett en har man sett alla, filmer alltså). En detalj skiljer sig dock - den här tjejen har begått självmord. En härva med kidnappningar och våldtäkter och utpressning av högstadietjejer vevas upp. Tonårsångest vävs in. Johanna Sällström, stackars Johanna Sällström, dyker upp i rutan. Hon spelar Wallanders dotter, också polis. Fallet blir personligt för henne, hon känner med tjejerna. I slutscenen, på en strand i solnedgången, berättar hon varför.

Hon berättar om sin egen tonårsångest, om det ändlösa svarta hålet, om att börja skära sig i armarna och inte längre vilja finnas. I just den scenen bjuder Johanna Sällström på den bästa svenska skådespelarinsats världen skådat. Det är möjligt att jag drar för höga växlar på det här. Möjligt att jag är påverkad, att jag tar helt fel. Men två år senare tar hon sitt eget liv. Kanske spelade hon inte.

6 kommentarer:

  • Klockan 10/5/07 00:19 , Anonymous Anonym sa...

    BEGÅÅÅÅÅÅ självmord!! =D
    Hursomhelst, jag diggar Wallanderfilmerna litegrann. Polisfilmer är det som Sverige (tyvärr) gör bäst, och vissa av Wallanderfilmerna är faktiskt top of the notch. Därmed inte sagt att den som gick idag är bra, för det är den inte.

     
  • Klockan 10/5/07 00:49 , Blogger blaskagg sa...

    Så blir det när man inte ändrat tillräckligt många ord från "tagit livet av sig".

    Var alla Wallanderfilmer direkt-till-video?

     
  • Klockan 10/5/07 02:20 , Anonymous Anonym sa...

    Jo, till skillnad från Beckfilmerna som brukar ha minst en biopremiär per säsong gick alla Wallander direkt till video, vill jag minnas. Fascinerande att Beck faktiskt delas upp i säsonger =)

     
  • Klockan 10/5/07 02:21 , Anonymous Anonym sa...

    Tydligen gick Wallanderfilmerna Innan frosten (2005) och Hemligheten (2007) på bio, jag får känna mig ägd.

     
  • Klockan 10/5/07 10:39 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Rätt kul att både du och jag skriver om svensk polisfilm. Inte ämnet vi brukar diskutera oftast precis! ^^

    Jag känner att jag måste se filmen du snackar om, just för slutet. Kommer säkert inte kunna låta bli att gråta då, det känner jag på mig.

     
  • Klockan 10/5/07 15:57 , Blogger Peter sa...

    Emanuel beat me to it.. För övrigt såg jag och mli samma film och vi tyckte båda samma sak som du gjorde. Handlingen var dock nästan ok, vissa överraskningar fick man.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida