Blaskagg

"Tänkte länge att den hette just Blaskagg. Alltså en blaskig variant av agg. Ett förstrött hat. Som en livsstil."

söndag, maj 20, 2007

Det är så att man känner för folköl

Så jag låg i sängen nu på förmiddagen, läste klart tidningen och gick över till min bok. Egentligen var det eftermiddag, vaknade inte förrän vid halv ett, men två kan vara förmiddag om det är söndag. Söndagsförmiddag. Det var söndagsförmiddag. Allt tyst och stilla. Endast Fias knappklickande på datorn. Jag lade ned boken på bröstet och tittade ut genom fönstret. Vilket väder vi fått. Blå himmel och stora vita böljande moln. Som för att plocka åt mig extra kulturellt kapital, kanske främst från er tre som läser här, sa jag till Fia: "Vårt fönster ser ut som Prins Eugens 'Molnet', inte sant?". Fia, frånvarande: "Mm.". Det kändes bra. Jag hade varit frånvarande under frukosten, sagt "mm" och nickat när jag egentligen inte hört vad hon sagt, gjort henne irriterad för att jag samtidigt lyssnat på radion. Nu stod det ett-ett.

Rättivist och utagerat. Vi plockade ihop en korg svart tvätt. Promenixade ned till Fias mamma. La in tvätt. Lånade bilen och övningskörde en stund, sedan tillbaka. De lämnade mig kvar i huset för att gå på ett kalas jag inte ville följa med på. Jag älskar att vara ensam i stora hus. Lade mig på soffan, bröt av en bit choklad och gick in i Oprah Winfreys värld av starka mammor och sörjande pappor. Kommer inte åt den hemifrån eftersom vi inte har kabelteve. Det gäller att passa på. Skyddade ansiktet från solen med en kudde. Tog en bit choklad till. Stängde av teven när Oprahs tåriga ögon torkat. Hängde tvätten. Fia får hämta sen. Jag hänger, Fia hämtar. Två-två. Promenixade ensam och långsamt hemåt igen.

Och jag tänker att såhär borde alla söndagar vara. Alla söndagar borde infalla i slutet på maj, med en temperatur på runt 19 grader, lite mer i solen. Alla söndagar borde vara som Prins Eugens "Molnet".

Apropå det, ni som har vanliga jobb med lön och fruktstund och klämdagar, ni borde ju uppleva denna söndag som…tisdag? Tråkigt för er.

Apropå kabelteve, när jag kom hem till svt nyss var det Anslagstavlan. När jag var liten och vi inte hade kabelteve var ett av mina favoritprogram Anslagstavlan. Det var som reklam. Tycker fortfarande om att titta på reklam. Välgjord sådan åtminstone, som den om Farsta centrum till exempel. Jag borde skämmas.

Apropå dagar igen, onsdagen, den som var fredag för er med har vanliga jobb med lön och fruktstund och klämdagar, var som alla onsdagar borde vara. Hann svälja sista snabbmatstuggan precis innan Rikssmask började, en alternativ melodifestival för musikhögskolorna, och jäklar det var tur för annars hade jag kvävts av upphetsning. Vilken kvalitet på låtarna, showen, publiken, rösterna! Rösterna! De skickade rysningar längs hela ryggraden trots att allt bara var ploj och skoj. Smiskade Eurovision typ jättehårt. Och det bästa av allt, snabbgenomgången framfördes live.

Och jag tänker att såhär borde alla onsdagar vara. Alla onsdagar borde infalla i slutet på maj, med en temperatur på runt 19 grader, lite mer i solen. Alla onsdagar borde vara smaskiga.

2 kommentarer:

  • Klockan 23/5/07 15:44 , Blogger AmöbaBoy sa...

    Jag känner mig lite sluskig, har ingen aning om prinsar och moln. Du får utbilda mig när vi ses.

    Nästa år blir det Smask. Så bra som du sålt in det är det ingen tvekan och ingen pardon.

    Jag gillar förresten den släpiga och drömmande feelingen i första halvan av texten. Lite Lost in translation eller nåt.

     
  • Klockan 24/5/07 10:04 , Anonymous Anonym sa...

    Jag har ett vanligt jobb med lön men ingen fruktstund. Vad har jag gjort för fel? Jag ska ta upp det med chefen.

     

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida